Aktualnie przeglądane: Strona główna » Pokonać stres

sok noni

Stres Depresja Nerwica

Stres jest jednym z pojęć, które większość ludzi chciałaby wykreślić ze swojego słownika, ale jeszcze bardziej ze swojego życia. Jânos Selye, laureat Nagrody Nobla, po raz pierwszy użył tego słowa do kompleksowego określenia oddziaływań wywołujących reakcje obronne w organizmie. Powstała w trakcie filogenezy reakcja obronna, która zapewniała istotom żywym możliwość ucieczki przed prawdziwym zagrożeniem, czyli możliwość przeżycia, w naszych czasach stała się dla człowieka czynnikiem ryzyka nr 1.

Pierwotny mechanizm działał w taki sposób, że w przypadku zagrożenia pod wpływem neurologiczno-hormonalnym uruchamiane były w organizmie procesy wyzwalające energię, poprawiające czucie, zwiększające siły, wytrwałość i czas reakcji. W wyniku ich wyzwalania dochodziło do prawdziwego stawiania oporu, do walki fizycznej. Natomiast w naszych czasach, kiedy zagrożenie nie dotyczy przede wszystkim fizycznego istnienia człowieka, ten zaktywizowany stan gotowości "pozostaje otwarty" z powodu "odwołania" walki i wywiera bardzo szkodliwy wpływ na organizm.

Literatura nazywa sytuację stresową, pozbawioną rozwiązania, sytuacją "bez wyjścia". Faktycznym winowajcą jest właśnie ona, a nie fizjologiczna odpowiedź na stres. Aby lepiej zrozumieć ten mechanizm przeanalizujmy dwa przypadki.

Najlepszym przykładem zagrożenia pozornego mogą być media – telewizja, kino, wideo. Podczas oglądania filmu sensacyjnego, chcąc nie chcąc identyfikujemy się z bohaterem uciekającym czy walczącym. W tej sytuacji wyzwala się w nas zagrożenie. Wzrasta poziom tłuszczów we krwi, jednak z powodu braku aktywności fizycznej nie podlegają one spalaniu i będą narażone na szkodliwy wpływ wolnych rodników, powstających zresztą w zwiększonych ilościach w sytuacjach stresowych. Uszkodzony tłuszcz osadza się na ściankach naczyń krwionośnych i w dłuższym czasie może doprowadzić do groźnych dla życia chorób układu krążenia (np. zawału serca). Aby zniwelować reakcję na zagrożenie, kora nadnerczy wydziela hormon o nazwie kortyzon, który w dłuższym czasie uszkadza układ odpornościowy. Ponieważ krew wypływa z jelit i ustają funkcje trawienne, "dojadanie" podczas filmu też jest szkodliwe.

To samo dzieje się w przypadku każdego długotrwałego napięcia, którego nie można rozwiązać za pomocą fizycznego ataku lub ucieczki ze względu na panujące normy społeczne. Przecież cywilizowany człowiek nie może powalić z nóg swojego szefa, kiedy ma go dość. Następstwem będą objawy ustrojowe o podłożu psychicznym, czyli pojawienie się chorób tzw. psychosomatycznych.

Uprawianie sportu również należy do sytuacji stresowych. Dochodzi do wyżej wymienionych reakcji. Jednak osiągnięcie sportowe może być z jednej strony traktowane jako normalne rozwiązanie reakcji na zagrożenie (tłuszcz i cukier we krwi zużyją się), z drugiej zaś nie powoduje takich zmian neurologicznych w obszarach świadomości i/lub podświadomości, które utrzymywałyby stan "sytuacji bez wyjścia". Na podstawie tych dwóch przykładów jasno wynika, że za stany nieprzyjemne i często o fatalnych skutkach nie można winić stresu, lecz poczucie "sytuacji bez wyjścia", wynikające z nieprawidłowego stylu życia.

Stres wszelkiego pochodzenia silnie obciąża organizm. Przyspieszone procesy metaboliczne, trwające niemal do wyczerpania, błyskawicznie zużywają niezbędne dla życia substancje odżywcze: witaminy i substancje mineralne. Dlatego też z powodu niewystarczającego uzupełniania nawet "dobroczynne" stany stresowe mogą doprowadzić do niepożądanych objawów, takich jak zaburzenia układu nerwowego, trawienia, krążenia.
Możemy obronić się przed tym za pomocą skutecznych preparatów firmy CaliVita tj. odpowiednich preparatów multiwitaminowych, zawierających odpowiednie ilości witamin z grupy B (Super Mega 50, Mega B-Complex), niezbędnej do syntezy hormonów witaminy C (C 1000 Plus), preparatów kompleksowych (Stress Management), ułatwiających przystosowanie preparatów pochodzenia roślinnego (Panax Ginseng, Super Soya Lecithin, Triple Potency Lecithin) oraz antyoksydantów niszczących wolne rodniki (Mega qProtect, C 1000 Plus, Vitamin E, Beta Carotene).

Cary Thomas

Źródło: California Fitness News, marzec 1991.


Witaminy z grupy B

stres-caliwitaDo kompleksu witamin z grupy B zalicza się kilkanaście związków o różnym działaniu: wszystkie ważne witaminy B, witaminę H (biotynę), kwas para-aminobenzoesowy(PABA), cholinę i inozytol. W odpowiednio dobranym kompleksie witamin z grupy B wszystkie składniki działają łącznie i wzajemnie wzmacniają skuteczność swojego działania w organizmie.

Nowoczesne preparaty działają długo, uwalniając stopniowo substancje czynne (TR - timed release), co jest o tyle ważne, że witaminy te rozpuszczają się w wodzie; dzięki przedłużonemu wchłanianiu nie zostają od razu wydalone i organizm może korzystać z nich przez dłuższy czas. Osoby cierpiące z powodu wypadania włosów, łupieżu, siwienia, suchej skóry i kruchych paznokci nie wiedzą na ogól, że tych problemów nie rozwiążą żadne cudowne kosmetyki, jak szampony i kremy, lecz właśnie przyjmowanie witamin B kompleks.

Ponieważ witaminy B należą do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, bardzo szybko "uciekają" z organizmu. Dodatkowo ciągle towarzyszący stres wpływa na ich utratę, dlatego niezbędne jest ich uzupełnianie.

Zwiększone ryzyko niedoboru witamin z grupy B występuje:

Witamina B1 (tiamina):

Witamina B2 (ryboflawina):

Witamina B3 (niacyna, nikotynamid):

Witamina B4 (kwas foliowy):

Witamina B5 (kwas pantotenowy):

Witamina B6 (pirydoksyna):

Biotyna:

Cholina:

Inozytol:

Kwas para-aminobenzoesowy (witamina B10):

Witamina B12 (cyjanokobalamina):

stres-management

 


Pokonaj stres i ciesz się życiem!

Życie we współczesnym świecie nie jest łatwe… Codzienne problemy, pośpiech, gwałtowne zmiany, niewłaściwie zbilansowana dieta, środowisko, rożne wydarzenia, choroby, powodują, że jesteśmy stale narażeni na stres. Ciągle słyszymy „jestem zestresowany/a” i zazwyczaj oznacza to lęk, obawę, brak możliwości odnalezienia się w danej sytuacji i realizacji jakiegoś zadania. Jest to swoisty dyskomfort, który ogranicza nasze rzeczywiste moce.

Stres towarzyszy nam już od najmłodszych lat. Pierwsze sytuacje stresowe mogą pojawić się w domu rodzinnym. Przyczyną mogą być napięte relacje z członkami rodziny i wydarzenia rodzinne (np.: rozwód rodziców, choroba, strata bliskiej osoby). Kolejnych napięć emocjonalnych doświadczamy w szkole, w pracy, itd. Człowiek indywidualnie reaguje na sytuacje stresowe. Dla jednych osób może to być publiczne przemówienie, dla innych zaś pierwsza randka.

Reakcja na stres jest kombinacją bodźców fizjologicznych, myśli, uczuć, zachowań i jest inna dla każdego z nas. Czasami stres pozwala na pozytywną mobilizację organizmu i dzięki temu można realnie spojrzeć na rozwiązanie problemów i idealnie dopasować się do wymagań. Jednak w większości przypadków stres paraliżuje i wręcz utrudnia realizację ważnych celów. Kumulacja stresu prowadzi do przemęczenia, utraty sił fizycznych i psychicznych, a zatem zaburzenia harmonii w ciele. Czujemy się zmęczeni, wyczerpani, nie mamy ochoty do życia, jesteśmy pozbawieni wiary w siebie. W konsekwencji długotrwały stres może przyczynić się do osłabienia odporności i powstawania wielu chorób, m.in.: alergii, astmy, migreny, nadciśnienia tętniczego, chorób serca.

Utrzymujące się napięcie powinno być rozładowane po to, by organizm człowieka mógł odpocząć i zregenerować się. Niektórzy ludzie, żeby zredukować uczucie zdenerwowania jedzą duże porcje często mało wartościowego pożywienia i traktują je jako formę przyjemności. Działa to na nich odprężająco, ale może przyczynić się do powstania nadwagi i otyłości. Według badania opublikowanego w Journal of Applied Social Psychology, kobiety gorzej radzą sobie ze stresem, niż mężczyźni, jedzą więcej tłustych potraw, najczęściej przekąsek.

Objawami stresu jest:

Organizm działając pod wpływem stresu, szybciej zużywa niektóre składniki odżywcze. Potrzebuje wówczas więcej witamin z grupy B, aby właściwie funkcjonował centralny układ nerwowy. W walce ze stresem pomaga zbilansowana dieta, a także aktywność fizyczna. Jeśli jednak z pewnych powodów w diecie brakuje składników bogatych w witaminy z grupy B, wówczas warto zaopatrzyć się w suplement diety, który dostarcza tych ważnych składników. CaliVita® International wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego klienta oferuje doskonały produkt Stress Management, uzupełniający dietę w witaminy z grupy B, witaminę C, magnez. Witaminy z grupy B i magnez wspomagają prawidłowe funkcje układu nerwowego, pozytywnie wpływają na równowagę energetyczną w organizmie. Witamina C wzmacnia również aktywność układu nerwowego, ponadto jest doskonałym antyoksydantem.

Stress Management zamów tutaj

W asortymencie firmy znajduje się produkt Rhodiolin, w skład którego wchodzi różeniec górski i cynk. Różeniec górski ze względu na swoje właściwości łagodzi objawy wywołane stresem, wspomaga układ nerwowy i wspiera aktywność układu odpornościowego.

Rhodiolin zamów tutaj

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia, pomimo iż może mobilizować organizm do walki z kłopotliwą sytuacją, to jednak częściej utrudnia nam właściwe reakcje na zróżnicowane wymagania otoczenia i negatywnie wpływa na nasze zdrowie. W dzisiejszej rzeczywistości, aby normalnie funkcjonować należy szukać metod, które skutecznie pomogą przezwyciężać stres i ułatwią życie w tak ,,zwariowanym'' świecie. Wybierajmy najlepsze możliwości zapewniające komfort i ułatwiające eliminowanie codziennych stresów. Zatem pokonajmy stres i cieszmy się życiem!

CVI Polska, Literatura dostępna w Dziale Rozwoju Produktu i Rejestracji. 


Stres jest tak stary, jak dzieje ludzko­ści. Jednak dopiero w 1930 r. zdefi­niowano go z medycznego punktu widze­nia, jako zespół określonych objawów psy­chosomatycznych. Z reguły, nagiej sytuacji stresowej towa­rzyszy: pocenie się, uderzenia gorąca czy ból głowy. Jednak każdy z nas może reago­wać w innych sposób.

Fenomen stresu jest pozostałością pier­wotnego odruchu, wywodzącego się z ery, kiedy liczne zagrożenia wymagały natychmiastowej reakcji, by przeżyć. Isto­ta tego mechanizmu sprowadza się do te­go, że dostrzegając niebezpieczeństwo, organizm zaczyna przyspieszać syntezę i uwalnianie adrenaliny, aby sprzyjać naj­bardziej skutecznemu zachowaniu - walcz lub uciekaj - po czym następuje produkcja innej substancji (kortyzolu), która łagodzi szok wywołany wcześniejszym zagroże­niem. Powyższe zachowania są naturalne w przypadku instynktownego zachowania zwierząt. Wraz z ustaniem zagrożenia -czyli po udanej ucieczce albo pokonaniu przeciwnika - następuje przywrócenie fi­zjologicznej równowagi, która pozwala zwierzętom powrócić do sytuacji sprzed stresu.

Jednak w przypadku ludzi jest inaczej. Myślenie rozwinięte przez świadomość, jest analityczne i skojarzeniowe, stąd lu­dzie liczą się również z konsekwencjami, które mogę się zdarzyć w rzeczywistości strach nie jest więc irracjonalny. W konse­kwencji, uczucie zagrożenia może stać się nieprzerwanym procesem, do którego do­chodzą fizyczne reakcje stresowe, mogą­ce poważnie zagrażać naszemu zdrowiu i życiu. Ciągłe uczucie zagrożenia, poza nieprzy­jemnymi objawami wywołanymi adrenali­ną (np. pocenie się, biegunka, rozdrażnie­nie, bóle głowy) prowadzi do znużenia, a w efekcie - do chorób przewlekłych. Zbyt duża ilość adrenaliny uszkadza układ nerwowy i krążenia, podczas, gdy nad­mierne ilości kortyzolu osłabiają system immunologiczny. W rezultacie mogą poja­wić się np. problemy ze snem, dolegliwo­ści trawienne, nadciśnienie tętnicze, mi­greny, nawracające opryszczki, większa podatność na różne stany zapalne i infek­cje, czy nawet zawał serca.

Gdy mówimy o stresie, należy koniecz­nie wspomnieć o „pozornych" konsekwen­cjach stresu. Wystarczy przyjrzeć się, w ja­ki sposób przeciętny człowiek odpoczywa po ciężkim w dniu. Zwykle rozsiada się w wygodnym fotelu przed telewizorem, ogląda pobudzający umysł film akcji „w to­warzystwie" chipsów, coli lub piwa. Roz­poczyna się akcja: główny bohater - z któ­rym identyfikuje się nasz „kinoman"- znaj­duje się w wielkim niebezpieczeństwie. Nasza podświadomość nie potrafi wyod­rębnić   różnic   pomiędzy   rzeczywistym a wirtualnym zagrożeniem, wiec nasz organizm uruchamia reakcje stresowe (tak sa­mo w odpowiedzi na film, jak i realne za­grożenie). W rezultacie adrenalina, glukoza i kwasy tłuszczowe są uwalniane do krwiobiegu, aby zaopatrzyć mięśnie w energię konieczną do szybkiej reakcji. Jednocze­śnie nasze mięśnie są nie wykorzystywa­ne - ponieważ nikt nie przebiegłby marato­nu albo zrobił 500 pompek podczas oglą­dania filmu - dlatego też składniki odżyw­cze uwolnione do krwioobiegu - których ilości są zwiększane także poprzez spoży­wane podczas oglądania smakołyki - pozo­stają niewykorzystane, co powoduje po­ważne konsekwencje. Udowodniono, że taki tryb życia zazwyczaj kończy się otyło­ścią, miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym, zaburzeniami pracy serca, nerek, narządu ruchu oraz cukrzycą.

Praktycznie system nerwowy każdego z nas wymaga wsparcia, ponieważ, czy te­go chcemy czy nie, żyjemy w czasach szczególnie obfitujących w sytuacje stre­sowe.

Na szczęście w szerokiej ofercie CaliVita® International możemy znaleźć kil­ka produktów, które mogą pomóc nam w zapobieganiu szkodliwym wpływom dnia codziennego. Tolerancja układu ner­wowego na stres jest świetnie wzmacnia­na przez kompleks witamin z grupy B (Stress Management), Panax Ginseng oraz Rhodiolin - jeden z najskuteczniejszych adaptogenów. W po­wstrzymywaniu niekorzystnego wpływu stresu, w tym na układ odpornościowy, „z pomocną dłonią" mogą nam przyjść Immunaid oraz Mega qProtect.

Zaś dzięki silnym właściwościom antyoksydacyjnym, wsparcie w walce ze szko­dliwym działaniem stresu mogą nam za­oferować: Coenzyme Q10, Chelated Zinc oraz C Plus.