Aktualnie przeglądane:

sok noni

Dieta grupy krwi "AB"

"To,  co jest żywnością dla jednego człowieka, może być dla drugiego trucizną " - dr Peter J. D'Adamo.

 

Grupa krwi „AB” – Enigma

Grupa krwi „AB” powstała około 1000-1500 lat temu z połączenia skrajnej, wrażliwej grupy „A” z  bardzo zrównoważoną i skoncentrowaną grupą „B”. Ta genetyczna dwoistość sprawia, że nie da się jednoznacznie określić jej cech i skłonności, dlatego czasami złożone antygeny grupy „AB” charakteryzują się właściwościami typu „A”, w innym przypadku wykazują cechy przypisane grupie „B”. Najczęściej jednak są kombinacją ich największych sił i słabości. Większość żywności, która jest zalecana lub niewskazana w grupach „A” i „B”, będzie również oddziaływać odpowiednio: korzystnie lub niekorzystnie, w przypadku grupy „AB”. Ponieważ układ odpornościowy osób z grupa krwi „AB” jest podatny na wirusy i infekcje, dlatego należy go stale wzmacniać, by ochronić swoje zdrowie.

 

Co jeść, a czego nie?

 

Mięso i drób

Grupa krwi „AB” podczas trawienia mięsa i drobiu zapożycza charakterystyczne cechy z grup „A” i „B’’. Nie wytwarza dostatecznej ilości kwasu żołądkowego do skutecznego trawienia zwierzęcego białka i potrzebuje szczególnie tych protein mięsnych, które zawarte są w mięsie: jagniąt, baraninie, królikach oraz indykach, ale nie w wołowinie. Lektyny, które powodują zaburzenia krwi i przewodu pokarmowego znajdują się w kurczakach i dlatego należy je całkowicie odstawić. Unikać należy także mięs wędzonych i z konserwantami.

WSKAZANE:

baranina, indyk, jagnię, królik.

OBOJĘTNE:

bażant, wątroba.

UNIKAĆ:

bekonu, cielęciny, dziczyzny, gęsi, kaczki, kuropatwy, kurczaków, mięsa bawołu, przepiórek, serc, szynki, wieprzowiny, wołowiny.

 

Ryby i owoce morza

Ryby i owoce morza są doskonałym źródłem wielu cennych składników odżywczych, doskonałym źródłem białka i kwasów tłuszczowych z grupy omega, które wspomagają działanie układu odpornościowego. Ryby takie jak flądra, halibut i sola mają niekorzystne działanie dla organizmów grupy „AB” i należy ich unikać.

WSKAZANE:

aloza, anioł morski, dorsz, jesiotr, makrela, morszczuk, okoń oceaniczny, pstrąg tęczowy, sardynka, sola, szczupak, troć, tuńczyk, ślimak, żaglica.

OBOJĘTNE:

karp, kałamarnica, kawior, lucjan, łosoś, omułki, okoń, okoń srebrny, płytecznik, przegrzebek, pstrąg tęczowy, rekin, sieja, skalnik, stynka, sum, śledź świeży, włócznik.

UNIKAĆ:

bieługi, flądry, halibuta, homara, kraba, krewetek, łososia wędzonego, małży, ostryg, ośmiornicy, raka, sardeli, skrzydlaka, skalnika, śledzia marynowanego, węgorza, żab, żółwi.

 

Jaja i nabiał

Nabiał dla osób z grupą krwi „AB” jest wskazany, a szczególnie polecane są skwaśniałe produkty takie jak jogurt, kefir i nisko tłuszczowa kwaśna śmietanka. Jednak istnieje problem z nadmierną produkcją śluzu i jeżeli pojawią się takie dolegliwości należy odstawić produkty mleczne.

Jaja są bardzo dobrym źródłem protein. Chociaż zawierają bardzo dużo cholesterolu, to jednak badania wykazały, że ten największy „oskarżony” to nie cholesterol zawarty w żywności, ale raczej nasycone tłuszcze. Spożywając jaja można zwiększyć ilość protein, ale też obniżać poziom cholesterolu, jeśli będzie się spożywać na każde żółtko dwa białka.

WSKAZANE:

jajka (kurze), jogurt, jogurt z owocami, kefir, kwaśna śmietana (chuda), mleko kozie, ser farmer, ser feta, ser kozi, ser mozzarella, ser ricotta, serek wiejski.

OBOJĘTNE:

chude lub 2% mleko, mleko sojowe, ser biały, ser cheddar, ser colby, ser edamski, ser emmentaler, ser gouda, ser gruyere, ser jarslberg, ser monterey jack, ser neufchatel, ser sojowy, ser string, ser szwajcarski, serwatka, ser śmietankowy.

UNIKAĆ:

lodów, masła, maślanki, pełnego mleka, sera brie, sera camembert, sera amerykańskiego, sera parmezan.

 

Oleje i tłuszcze

Ludzie z grupą krwi „AB” powinni raczej stosować oliwę z oliwek, a nie inne oleje roślinne czy tłuszcze zwierzęce, ponieważ jest ona jednonasyconym tłuszczem i przyczynia się do obniżenia cholesterolu we krwi. Do gotowania można używać niewielkich ilości ghee, czyli półpłynnego masła popularnego w Indiach.

WSKAZANE:

oliwa z oliwek.

OBOJĘTNE:

olej rzepakowy, olej z orzeszków ziemnych, olej z siemienia lnianego, olej z wątroby dorsza.

UNIKAĆ:

oleju bawełnianego, krokoszowego, z kukurydzy, sezamowego, słonecznikowego.

 

Orzechy i pestki

Orzechy i pestki można jeść tylko niektóre w niewielkich ilościach. Możesz spożywać orzeszki ziemne, które wzmacniają układ odpornościowy. Również masło orzechowe jest bardziej preferowane od całych orzechów.

WSKAZANE:

kasztany, masło z orzeszków ziemnych, orzeszki ziemne, orzechy włoskie.

OBOJĘTNE:

masło migdałowe, migdał, orzeszki pinii, orzechy brazylijskie, orzeszki nerkowca, orzeszki liczi, orzeszki pistacjowe.

UNIKAĆ:

masła sezamowego, masła słonecznikowego, maku, nasion sezamu, orzechów laskowych, pestek dyni, pestek słonecznika.

 

Fasole i inne rośliny strączkowe

Osoby z grupą krwi „AB” dobrze reagują na grupę pożywienia jakim są fasole i rośliny strączkowe. Na przykład soczewica zawiera ważne elementy potrzebne do walki z rakiem dla grupy „AB”, zaś fasola nerkowata i lima mogą spowalniać produkcję insuliny i dlatego trzeba jej unikać.

WSKAZANE:

fasolka czerwona, fasola czerwona soi, fasolka navy, fasolka pinto, soczewica zielona.

OBOJĘTNE:

bób, fasolka biała, fasola cannellini, fasola copper, fasola jicama, fasola northern, fasolka pnąca, fasolka szparagowa, fasolka tamaryndy, fasola zielona, soczewica czerwona, soczewica amerykańska, strąki grochu, zielony groszek.

UNIKAĆ:

fasoli adzuki, fasoli aduke, fasoli czarnej, fasoli garbanzo (ciecierzycy), fasoli fava, fasoli limeńskiej, fasoli nerkowatej, groszku „czarne oczko”.

 

Zboża, przetwory zbożowe

Osoby z grupą „AB” dobrze reagują na pożywienie zbożowe, także na pszenicę, chociaż tę ostatnią należy ograniczać, ponieważ ziarna pszenicy są zbyt kwaśne dla tej grupy. Pszenica nie jest także zalecana dla osób mających kłopoty z wagą, a także chorujących na astmę, ponieważ powoduje nadmierną produkcję śluzu w organizmie. Należy ograniczyć spożywanie kiełków i otrębów pszenicy do jednego razu w tygodniu. Dobre dla grupy „AB” są owsianka, płatki sojowe, proso, skrobia, ryż, soja w granulkach, zaś unikać należy gryki i kukurydzy.

WSKAZANE:

otręby ryżowe, otręby owsa, owsianka, orkisz, proso, ryż dmuchany, żyto.

OBOJĘTNE:

amarant, farina, granola, granulat sojowy, jęczmień, kiełki pszenicy, otręby pszenicy, pasta z pszenicy, pasta ryżowa, płatki familia, płatki „siedem zbóż”, płatki sojowe, przetwory z pszenicy.

UNIKAĆ:

gryki, mąki kukurydzianej, płatków kukurydzianych, kaszy.

 

Chleb i grzanki – pieczywo

Ogólnie zalecenia dotyczące jedzenia pieczywa są podobne do znajdujących się przy przetworach zbożowych. Jeśli masz problemy z nadmierną ilością śluzu, to unikaj pszenicy. Dobrym zamiennikiem jest ryż i mąka sojowa. Unikaj kukurydzianych bułek i chleba.

WSKAZANE:

chleb z brązowego ryżu, chleb esseński, chleb Ezekiela, chleb z kiełków pszenicy, chleb z mąki sojowej, 100% chleb żytni, chrupki fin, pieczywo chrupkie wasa, chrupki żytnie, pieczywo z prosa, wafle ryżowe.

OBOJĘTNE:

bagietki pszeniczne, bułki z otrębami owsa, bułki z otrębami pszennymi, chleb bezglutenowy, chleb z mąki orkiszowej, chleb pszenny macowy, chleb wieloziarnisty, pieczywo z mąki durum, pumpernikiel, wysokobiałkowy chleb.

UNIKAĆ:

bułek kukurydzianych.

 

Ziarna i makarony

Osoby z grupą krwi „AB” osiągają większe korzyści z diety bogatej w ryż niż opartej na makaronie. Możesz jednak spożywać makaron z semoliny albo ze szpinaku raz lub dwa razy w tygodniu. Należy ograniczyć także konsumpcję otrębów i kiełków pszenicy do jednego razu w tygodniu.

WSKAZANE:

dziki ryż, makarony z mąki z kiełków pszenicy, makarony z mąki owsianej, makarony z mąki ryżowej, makarony z mąki żytniej, ryż basmati, ryż biały, ryż brązowy.

OBOJĘTNE:

couscous, mąka biała, mąka glutenowa, mąka grahama, mąka pełnopszenna, mąka orkiszowa, mąka pszenna bulgur, mąka pszenna durum, makaron ze szpinaku.

UNIKAĆ:

kaszy gryczanej, makaronu z karczocha, makaronu soba, mąki jęczmiennej.

 

Warzywa

Świeże warzywa powinny być spożywane kilkakrotnie w ciągu dnia, ponieważ są ważnym źródłem związków fitochemicznych, naturalnych substancji zawartych w żywności, mogących mieć korzystne działanie w zapobieganiu chorobom serca i raka, najczęściej dotykających osoby z grupą krwi „A” i „AB”, a będących rezultatem słabszego układu odpornościowego. Tofu powinno stanowić regularną część diety w połączeniu z niewielką ilością mięsa i nabiału, bo wpływa korzystnie na walkę z rakiem. Należy unikać świeżej kukurydzy i wszystkich produktów na niej bazujących.

WSKAZANE:

bakłażany, brokuły, burak czerwony i jego liście, czosnek, gorczyca, jamy, kalafior, kiełki lucerny, mniszek lekarski, ogórek, pasternak, pietruszka, seler, tofu, słodkie ziemniaki.

OBOJĘTNE:

arugula, brukiew, brukselka, boćwina, cebula, chrzan, cukinia, cykoria, dymka, dynia, eskarola, glony morskie, groszek cukrowy, grzyby shiitake, imbir, japońska rzodkiew, kalarepa, kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta pekińska, kminek, kolendra, grzyby abalone, grzyby enoki, marchew, oliwki hiszpańskie, oliwki greckie, oliwki zielone, kotewka, pędy bambusa, pieczarki, pomidor, por, rzepa, rukiew wodna, sałata rzymska, szalotka, szparagi, szpinak, trybuła ogrodowa, wszystkie dyniowate, ziemniaki białe, ziemniaki czerwone.

UNIKAĆ:

awokado, fasoli limeńskiej, karczocha amerykańskiego, karczocha jerozolimskiego, kiełków rzodkiewki, kukurydzy białej, kukurydzy żółtej, oliwek czarnych, papryki, rzodkiewki.

 

Owoce

Grupa krwi „AB” powinna kłaść nacisk na spożywanie owoców alkalicznych, np. winogrona, śliwki i jagody, które pomogą zrównoważyć działanie zbóż powodujących odczyn kwaśny tkanki mięśniowej. Znakomicie tym osobom pomaga w trawieniu ananas. Niewskazane są pomarańcze, bo drażnią żołądek i wytrącają z organizmu ważne minerały. Należy unikać mango i guawy. Grejpfrut ma korzystny wpływ, gdyż wykazuje zasadowe tendencje po trawieniu. Podobnie cytryny także są korzystne dla grup „AB”, pomagają w trawieniu i oczyszczaniu organizmu ze śluzu. Witamina C znajdująca się w takich owocach jak grejpfrut czy kiwi jest ważnym antyutleniaczem, szczególnie wskazanym w zapobieganiu powstania raka żołądka. Lektyny banana działają niekorzystnie na żołądek grup „AB”, dlatego należy je zastępować i owocami takimi jak: morele, figi i niektóre melony.

WSKAZANE:

agrest, ananas, cytryna, figi suszone, figi świeże, grejpfrut, kiwi, malinojeżyna, śliwki, wiśnie, winogrona, żurawina.

OBOJĘTNE:

arbuz, borówka, brzoskwinie, daktyle, gruszki, jabłka, jeżyny, limony, maliny, mandarynki, melony, morele, nektarynki, jagody bzu czarnego, papaja, porzeczki, rodzynki, śliwki suszone, truskawki.

UNIKAĆ:

bananów, mango, granatów, guawy, karamboli, opuncji, orzechów kokosowych, pomarańczy, rabarbaru.

 

Soki i napoje

Osoby z grupą krwi „AB” powinny zaczynać każdy dzień od wypicia szklanki ciepłej wody ze świeżo wyciśniętym sokiem z połowy cytryny, gdyż to pomoże im oczyścić organizm ze śluzu zgromadzonego podczas snu. Koniecznie spożywaj soki z owoców takich jak: ciemna wiśnia, żurawina i winogrona.

WSKAZANE:

sok z ciemnej wiśni, sok z marchwi, sok z papai, sok z selera, sok z kapusty, sok z winogron, sok z żurawiny.

OBOJĘTNE:

napój jabłkowy, napój z suszonych śliwek, sok ananasowy, sok grejpfrutowy, sok jabłkowy, sok morelowy, sok ogórkowy, soki warzywne z zalecanych warzyw, woda z cytryną.

UNIKAĆ:

soku pomarańczowego.

 

Przyprawy

Należy używać sól morską i kelp, zamiast soli kuchennej, bo wywierają korzystny wpływ na serce i układ odpornościowy. Nie bój się stosować dużo czosnku, gdyż jest on potężnym naturalnym antybiotykiem, szczególnie korzystnym dla grupy „AB”. Miso przyrządzone z soi jest wskazane dla grup „AB”, należy je podawać w postaci delikatnych zup lub sosów.

Unikaj wszystkiego, co zawiera pieprz i ocet. Zamiast octu używaj cytryny, a oleju i ziół jako dodatku do warzyw i sałaty.

WSKAZANE:

curry, chrzan, czosnek, miso, pietruszka.

OBOJĘTNE:

agar, ziele angielskie, bazylia, bergamotka, cukier biały, cukier brązowy, cząber, cynamon, czekolada, estragon, gałka muszkatołowa, gorczyca, goździki, kardamon, kmin rzymski, kolendra, koper, kurkuma, liść laurowy, majeranek, melasa, mięta, mięta pieprzowa, mięta zielona, miód, ocet jabłkowy, ocet balsamiczny, ocet winny czerwony, papryka, rozmaryn, sos sojowy, sól, syrop klonowy, ryżowy i z brązowego ryżu, szafran, szałwia, szczypiorek, tamarynda, trybuła ogrodowa, tymianek, wanilia.

UNIKAĆ:

anyżu, esencji migdałowej, kaparów, octu białego, pieprzu białego, pieprzu czarnego, pieprzu cayenne, pieprzu czerwonego, pieprzu ziarnistego, skrobi kukurydzianej, słodu jęczmiennego, tapioki, żelatyny.

 

Herbaty ziołowe

Wskazane jest stosowanie herbatek ziołowych w celu wzmocnienia układu odpornościowego i ochrony przed chorobami serca i nowotworami. Układ odpornościowy wzmacniają lucerna, łopian, rumianek i echinacea. Z kolei głóg i korzeń lukrecji mają korzystne działanie na układ sercowo-naczyniowy. Zielona herbata również wzmacnia układ odpornościowy.

WSKAZANE:

echinacea, głóg, łopian, owoc dzikiej róży, rumianek, imbir, liście truskawek, lucerna, zielona herbata, żeńszeń.

OBOJĘTNE:

bez aptekarski, brzoza brodawkowata, cayenne, dziurawiec, gorzknik kanadyjski, gwiazdnica pospolita, kocimiętka, kora białego dębu, krwawnik pospolity, liście malin, mięta zielona, mięta pieprzowa, mniszek lekarski, morwa, pietruszka, szałwia, szanta, szczaw, śliski wiąz, tymianek, waleriana, werbena pospolita.

UNIKAĆ:

aloesu, chmielu, czerwonej koniczyny, dziewanny, goryczki, kozieradki, lipy, podbiału, rabarbaru, tasznika pospolitego, senesu, znamion kukurydzy.

 

Inne dodatki

Osoby z grupą krwi „AB” powinny unikać wszystkich przypraw marynowanych z powodu podatności tej grupy na raka żołądka. Wystrzegaj się także ketchupu, który zawiera ocet.

WSKAZANE:

unikać wszystkich przypraw marynowanych.

OBOJĘTNE:

galaretki i dżemy z zalecanych owoców, majonez, musztarda, niskotłuszczowe sosy do sałatek.

UNIKAĆ:

ketchupu, kwaśnych marynat, marynat z koprem, marynat koszernych, marynat słodkich.

 

Używki

Dla osób z grupą krwi „AB” jest wskazane czerwone wino z powodu jego dodatniego wpływu na układ naczyniowo-sercowy. Szklanka czerwonego wina każdego dnia zmniejsza ryzyko chorób serca zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Natomiast dla uzyskania lepszych korzyści pij zamiennie kawę i zieloną herbatę.

WSKAZANE:

kawa bezkofeinowa, herbata zielona, kawa regularna (z kofeiną).

OBOJĘTNE:

wino czerwone, piwo, woda seltzera, wino białe, woda sodowa.

UNIKAĆ:

coca-coli, czarnej herbaty bezkofeinowej, czarnej herbaty regularnej, alkoholi destylowanych, napojów gazowanych.

 

Źródło: Dr Peter J.D'Adamo i Catherine Whitney: "Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi" - Warszawa 2002.

 

WSKAZANE:

Aby zwiększyć swoją odporność  i ochronić swój organizm przed współczesnymi chorobami, osoby z grupą krwi