Aktualnie przeglądane:

sok noni

Dieta grupy krwi "B"

"To,  co jest żywnością dla jednego człowieka, może być dla drugiego trucizną " - dr Peter J. D'Adamo.

 

Grupa krwi „B” - Koczownik

 

10 - 15 tysięcy lat p.n.e. przemieszczenie ludności z terenów gorącej Afryki w chłodniejsze rejony Azji i związana z tym konieczność adaptacji do nowych warunków klimatycznych doprowadziła do powstania grupy krwi „B”.  Surowy klimat i koczowniczy styl życia spowodował, że jedli produkty zarówno roślinne jak i zwierzęce oraz nabiał z udomowionych zwierząt. Dieta dla grupy krwi „B” jest zrównoważona i urozmaicona, obejmuje szeroki wachlarz żywności. Zawiera wszystko, co jest najlepsze w królestwie roślin i zwierząt.

 

Co jeść, a czego nie?

 

Mięso i drób

Grupa krwi „B” powinna zrezygnować z kurczaków, gdyż zawierają one lektynę aglutynującą krew grupy „B” w tkankach mięśniowych. Warto zastąpić ich indykiem, który nie zawiera niebezpiecznych lektyn.

WSKAZANE:

baranina, dziczyzna, jagnię, królik.

OBOJĘTNE:

bażant, cielęcina, indyk, mięso bawołu, wątroba, wołowina.

UNIKAĆ:

bekonu, gęsi, kaczki, kurczaków, kuropatwy, przepiórek, serc, szynki, wieprzowiny.

 

Ryby i owoce morza

Ryby są doskonałym źródłem wielu cennych składników odżywczych, zwłaszcza kwasów tłuszczowych z grupy omega, które wspomagają działanie układu odpornościowego i pomagają kontrolować wytwarzanie czynników wzrostu komórkowego. Ta grupa pożywienia jest dobrym źródłem kwasu dokozaheksaenowego (DHA), który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania nerwów i wzrostu tkanek. Ponadto białe ryby takie jak flądra, halibut i sola są doskonałymi źródłami protein o wysokiej jakości dla osób z grup „B”. Natomiast unikać należy wszelkich skorupiaków – krabów, homarów, krewetek, omułków jadalnych itd., gdyż zawierają one lektyny, które mają niekorzystne działanie dla organizmów grupy „B”.

WSKAZANE:

aloza, anioł morski (ryna), dorsz, flądra, halibut, jesiotr, kawior, makrela, morszczuk, okoń oceaniczny, sardynka, sola, szczupak, troć.

OBOJĘTNE:

karp, kałamarnica, lucjan, łosoś, okoń, okoń srebrny, płytecznik, przegrzebek, pstrąg tęczowy, rekin, sieja, skalnik, stynka, sum, śledzie, tuńczyk biały, włócznik, żaglica.

UNIKAĆ:

bieługi, homara, kraba, krewetek, łososia wędzonego, małży, omułków jadalnych, ostryg, ośmiornicy, raka, sardeli, skrzydlaka, skalnika, ślimaków, węgorza, żab, żółwi.

 

Jaja i nabiał

Osoby z grupą krwi „B” jako jedyne mogą korzystać z szerokiej gamy produktów mlecznych, jednak niektórzy z nich mogą mieć problemy z ich jedzeniem, ponieważ nie przyswajają laktozy – składnika znajdującego się w mleku. Często jest to wynikiem problemów trawiennych. Jeżeli pojawią się dolegliwości ze strony układu trawiennego należy odstawić produkty mleczne. Szczególnie polecane są produkty takie jak jogurt i kefir.

WSKAZANE:

jogurt, jogurt z owocami, kefir, kwaśna śmietana, mleko kozie, ser farmer, ser feta, ser mozzarella, ser kozi, serek wiejski.

OBOJĘTNE:

chude lub 2% mleko, masło, maślanka, mleko sojowe, ser biały, ser camembert, ser cheddar, ser colby, ser edamski, ser emmentaler, ser gouda, ser gruyere, ser jarslberg ser monterey jack, ser parmezan, ser sojowy, ser śmietankowy, ser szwajcarski, serwatka.

UNIKAĆ:

lodów, sera amerykańskiego, sera blue, sera string.

 

Oleje i tłuszcze

Osoby z grupą krwi „B” powinni wprowadzić do diety oliwę z oliwek, a nie inne oleje roślinne czy tłuszcze zwierzęce. Oliwa z oliwek umożliwia grupie „B” właściwe trawienie i zdrowe wydalanie. Należy unikać oleju kukurydzianego, oleju sezamowego i słonecznikowego.

WSKAZANE:

oliwa z oliwek.

OBOJĘTNE:

olej z siemienia lnianego, olej z wątroby dorsza.

UNIKAĆ:

oleju bawełnianego, oleju krokoszowego, oleju kukurydzianego, oleju z orzeszków ziemnych, oleju sezamowego, oleju słonecznikowego.

 

Orzechy i pestki

Orzechy i pestki można jeść w niewielkich ilościach, ale tylko niektóre. Większość nie jest wskazana dla grupy „B”.

WSKAZANE:

większość orzechów i pestek nie jest wskazana dla grupy „B”.

OBOJĘTNE:

kasztan jadalny, masło migdałowe, migdały, orzechy brazylijskie, orzeszki liczi, orzech włoski.

UNIKAĆ:

masła sezamowego, masła słonecznikowego, masła z orzeszków ziemnych, maku, nasion sezamu, orzeszków pinii, orzeszków pistacjowych, orzechów laskowych, orzecha nerkowca, orzeszków ziemnych, pestek dyni, pestek słonecznika.

 

Fasole i inne rośliny strączkowe

Osoby z grupą krwi „B” mogą jeść niektóre fasole i rośliny strączkowe, ale z umiarem. Soczewice, ciecierzyca, pinto i groszek „czarne oczko”, zawierają lektyny zaburzające proces produkcji insuliny i dlatego należy ich unikać.

WSKAZANE:

fasolka limeńska, fasolka navy, fasolka nerkowata.

OBOJĘTNE:

bób, fasola fava, fasola biała, fasola canellini, fasola copper, fasola czerwona, fasola jicama, fasola norhern, fasola pnąca, fasola sojowa, fasolka szparagowa, fasola tamaryndy, fasola zielona, groszek w strąkach, groszek zielony.

UNIKAĆ:

fasoli aduke, fasoli adzuki, fasoli czarnej, groszku „czarne oczko”, ciecierzycy, fasoli pinto, soczewicy amerykańskiej, soczewicy czerwonej, soczewicy zielonej.

 

Zboża, przetwory zbożowe

Osoby z grupą krwi „B” powinny jeść różnorodne przetwory i zboża. Najlepszym wyborem dla nich jest spożywanie orkiszu, ryżu i owsa. Przez większość osób z grupą krwi „B” nie jest dobrze tolerowana pszenica, gdyż zawiera lektyny, które dołączają się do receptorów insuliny w komórkach tłuszczowych, a rezultatem tego jest zmniejszenie wydolności insulinowej i mała stymulacja „spalania” tłuszczu. Powinny także unikać żyta, ponieważ zawiera lektyny, które osiadają w układzie krwionośnym, powodując choroby krwi, oraz przyczyniają się do zawałów.

WSKAZANE:

Orkisz, otręby owsa, otręby ryżowe, owsianka, proso, ryż dmuchany.

OBOJĘTNE:

farina, granola, pasta ryżowa.

UNIKAĆ:

amarantu, gryki, jęczmienia, kaszy, mąki kukurydzianej, otrębów pszennych, płatków kukurydzianych, płatków „siedem zbóż”, przetworów pszennych, żyta.

 

Chleb i grzanki - pieczywo

Niniejsze zalecenia dotyczące spożywania pieczywa dla grupy „B” są podobne do tych, jakie znajdują się przy przetworach zbożowych. Należy unikać produktów pszenicznych, kukurydzianych, gryki i żyta. Natomiast chleb esseński lub Ezekiela jest pieczywem wysoce odżywczym i zdrowym dla tej grupy, gdyż wyrabia się go z kiełkującej pszenicy, zaś powodujące problem lektyny są niszczone w procesie kiełkowania.

WSKAZANE:

chleb z brązowego ryżu, chleb esseński, chleb Ezekiela, pieczywo z prosa, pieczywo chrupkie Wasa, wafle ryżowe.

OBOJĘTNE:

bułki z otrębami owsa, chleb bezglutenowy, chleb z mąki sojowej, chleb orkiszowy, pumpernikiel, chleb wysokobiałkowy niepszeniczny.

UNIKAĆ:

bułek pszennych, bułek kukurydzianych, bułek z otrąb pszennych, chleba wieloziarnistego, 100% chleba żytniego, chrupek żytnich, pieczywa z mąki durum, pełnopszennego chleba.

 

Ziarna i makarony

Wybór zbóż i makaronów dla osób z grupy „B” jest zgodny z zaleceniami jakie się znajdują przy przetworach zbożowych i pieczywie. Należy umiarkowanie spożywać makarony i ryż.

WSKAZANE:

mąka z owsa, mąka ryżowa.

OBOJĘTNE:

makaron grysikowy, makaron szpinakowy, mąka biała, mąka grahama, mąka orkiszowa, ryż basmati, ryż biały, ryż brązowy.

UNIKAĆ:

dzikiego ryżu, kaszy gryczanej, kaszy kukurydzianej, kaszy kuskus, makaronu z karczocha, mąki glutenowej, mąki jęczmiennej, mąki pszennej, mąki żytniej, pszennej mąki durum.

 

Warzywa

Osoby z grupą krwi „B” mogą spożywać wiele warzyw, gdyż są dla nich pożywne i wysoce wskazane. Powinny spożywać obfite ilości liści szczególnie zielonych warzyw, które zawierają magnez, ważny czynnik antywirusowy, z racji tego, że posiadają mniejszą odporność na wirusy i choroby autoimmunologiczne. Magnez jest również wskazany dla dzieci z grupą krwi „B”, które mają egzemę. Z kolei karczoch doskonale wpływa na wątrobę i pęcherzyk żółciowy, natomiast pasternak zawiera polisacharydy silnie pobudzające układ odpornościowy.

Jest niewiele warzyw, których należy unikać. Należą do nich pomidory zawierające lektyny, które mogą aglutynować każdą z grup krwi oraz kukurydza, gdyż zawiera lektyny zakłócające procesy metabolizmu i produkcji insuliny. Unikać należy także oliwek ze względu na ich zarodki pleśni, które mogą prowadzić do reakcji alergicznych. W pełni możesz korzystać z ziemniaków i jamów, kapusty i pieczarek oraz wielu innych produktów pochodzenia roślinnego.

WSKAZANE:

bakłażan, brokuły, buraki czerwone i ich liście, fasola limeńska, gorczyca zielona, grzyby shiitake, jamy, kapusta biała, kapusta chińska, kapusta czerwona, kalafior, marchew, pasternak, pietruszka, papryka czerwona, papryka zielona, papryka żółta, słodkie ziemniaki.

OBOJĘTNE:

boćwina, brukiew, cebula, chrzan, cukinia, czosnek, cykoria, dymka, eskarola, glony morskie, groszek cukrowy, grzyby, imbir, japońska rzodkiew, kalarepa, kapusta pekińska, kiełki lucerny, koper, koper włoski, mniszek, ogórek, kotewka, pędy bambusa, pieczarki, por, rzepa, sałata lodowa, sałata rzymska, seler, szalotka, szparagi, szpinak, trybuła ogrodowa, rukiew wodna, wszystkie dyniowate, ziemniaki białe, ziemniaki czerwone.

UNIKAĆ:

awokado, dyni, karczocha amerykańskiego, karczocha jerozolimskiego, kiełków rzodkiewki, kukurydzy białej i żółtej, oliwek czarnych, oliwek greckich, oliwek hiszpańskich, pomidorów, rzodkiewek, tofu.

 

Owoce

Dieta osób z grupy „B” powinna być bogata w owoce. Aby uzyskać pełne korzyści z ich właściwości, staraj się włączać do swojej diety minimum jeden lub dwa owoce z listy „wskazane” każdego dnia. Ananas jest szczególnie wskazany dla osób z grupą krwi B, które są podatne na wzdęcia, zwłaszcza gdy nie jadają produktów mlecznych i mięsa. Znajdujący się w ananasach enzym - bromelaina, powoduje, że trawienie pożywienia jest łatwiejsze. Nielicznych jedynie owoców takich jak: persymonów, granatów czy opuncji powinny unikać osoby z grupą „B”.

WSKAZANE:

ananas, banan, czarne winogrona, czerwone winogrona, zielone winogrona, papaja, śliwki ciemne, śliwki czerwone, śliwki zielone, żurawina.

OBOJĘTNE:

agrest, arbuz, borówka amerykańska, brzoskwinia, cytryna, daktyle, figi suszone, figi świeże, grejpfrut, gruszka, guawa, jabłka, jagody bzu czarnego, jeżyna, kiwi, limony, malina, malinojeżyna, mandarynka, mango, melony, morele, nektarynki, pomarańcza, porzeczki czerwone i czarne, rodzynki, śliwki suszone, truskawka, wiśnia.

UNIKAĆ:

granatów, karamboli, opuncji, orzechów kokosowych, persymonów, rabarbaru.

 

Soki i napoje

Osoby z grupą krwi B mogą pić większość soków owocowych i warzywnych. Każdego ranka powinni wypijać sok wzmacniający układ immunologiczny i nerwowy.

WSKAZANE:

sok z ananasa, sok z kapusty, sok z papai, sok z winogron, sok z żurawiny.

OBOJĘTNE:

sok z ciemnej wiśni, sok grejpfrutowy, sok jabłkowy, sok marchewkowy, sok morelowy, napój jabłkowy, ogórkowy, pomarańczowy, selerowy, soki warzywne z zalecanych warzyw, soki z suszonych śliwek, woda (z cytryną).

UNIKAĆ:

soku pomidorowego.

 

Przyprawy

Ostre przyprawy, takie jak imbir, chrzan, curry i pieprz Cayenne są najlepsze dla osób z grupą krwi „B”. Biały i brązowy cukier, miód i melasa reagują w sposób obojętny z przewodem pokarmowym grupy „B”. Możesz jeść także cukry z umiarkowaniem oraz w małych ilościach czekoladę. Wyjątkiem są czarny i biały pieprz, które zawierają niekorzystne lektyny. Unikać należy także słodu jęczmiennego, syropu kukurydzianego, skrobi kukurydzianej i cynamonu.

WSKAZANE:

curry, chrzan, imbir, pieprz cayenne, pietruszka.

OBOJĘTNE:

agar, ziele angielskie, anyżek, bazylia, bergamotka, cukier biały, cukier brązowy, cząber, czekolada, czosnek, estragon, gałka muszkatołowa, gorczyca, goździki, kapary, kardamon, kelp, kminek zwyczajny, kmin rzymski, kolendra, koper, kurkuma, liść laurowy, majeranek, melasa, mięta, mięta pieprzowa, mięta zielona, miód, ocet balsamiczny, ocet biały, ocet jabłkowy, ocet winny czerwony, oregano, papryka, pieprz czerwony, pieprz ziarnisty, rodymenia, rozmaryn lekarski, sos sojowy, sól, syrop z brązowego ryżu, syrop klonowy, syrop ryżowy, szafran, szałwia, szczypiorek, tamarynda, trybula ogrodowa, tymianek, wanilia.

UNIKAĆ:

cynamonu, czarnego pieprzu mielonego, esencji migdałowej, pieprzu białego, skrobi kukurydzianej, słodu jęczmiennego, syropu kukurydzianego, tapioki, żelatyny.

 

Herbaty ziołowe

Dla grupy „B” imbir służy do rozgrzania, a mięta pieprzowa przeciwdziała zaburzeniom układu pokarmowego. Podobnie żeń-szeń wywiera pozytywny efekt na układ nerwowy, jednak bądź ostrożny, gdyż może działać stymulująco, dlatego więc powinien być pity rano. Szczególnie wskazana dla grup „B” jest lukrecja, bo ma właściwości antywirusowe, redukuje twoją podatność na choroby autoimmunologiczne. Jest również pomocna dla ludzi cierpiących na syndrom chronicznego zmęczenia

Tylko kilka herbatek ziołowych jest niewskazanych dla osób z grupą krwi „B”.

WSKAZANE:

imbir, lukrecja, liście malin, mięta pieprzowa, owoce dzikiej róży, pietruszka, szałwia, żeń-szeń.

OBOJĘTNE:

bez aptekarski, brzoza brodawkowata, cayenne, dziurawiec, echinacea, głóg, gwiazdnica pospolita, kocimiętka, kora białego dębu, krwawnik pospolity, liście truskawek, lucerna, łopian, mięta zielona, mniszek, morwa, rumianek, śliski wiąz, szczaw, tymianek, waleriana, werbena, zielona herbata.

UNIKAĆ:

aloesu, chmielu, czerwonej koniczyny, dziewanny, goryczki, kozieradki pospolitej, lipy, podbiału, rabarbaru, tasznika pospolitego, kukurydzy.

 

Inne dodatki

Grupy krwi „B” mogą stosować dodatki z wyjątkiem ketchupu zawierającego niebezpieczne lektyny pomidora.

WSKAZANE:

inne dodatki są zasadniczo albo obojętne, albo też szkodliwe dla wszystkich grup krwi.

OBOJĘTNE:

dżem z zalecanych owoców, galaretki z zalecanych owoców, marynaty koszerne, marynaty kwaśne, marynaty słodkie, majonez, mus jabłkowy, musztarda, sosy do sałatek.

UNIKAĆ:

ketchupu.

 

Używki

Osoby z grupą krwi „B” będą lepiej się czuły, gdy ograniczą się do ziół, zielonej herbaty, wody i soku. Jeśli lubisz pijać kawę kofeinową lub herbatę, to warto zastąpić ją zieloną herbatą, która również zawiera kofeiną, ale i korzystne antyutleniacze.

WSKAZANE:

zielona herbata.

OBOJĘTNE:

białe wino, czarna herbata bezkofeinowa, czarna herbata, czerwone wino, kawa z kofeiną, kawa bezkofeinowa, piwo.

UNIKAĆ:

coca-coli, napojów gazowanych, alkoholi destylowanych, wody sodowej.

 

Źródło: Dr Peter J.D'Adamo i Catherine Whitney: "Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi" - Warszawa 2002.

 

WSKAZANE:

Aby zwiększyć swoją odporność  i ochronić swój organizm przed współczesnymi chorobami, osoby z grupą krwi „B” powinny szczególnie zadbać o dostateczną ilość witamin i składników mineralnych. Cennym uzupełnieniem die